Här är den då till slut. Uppföljaren
till Mews succéplatta Frengers, släppt 2003. I 15 långa år har vi
fått vänta på den. Mest uppenbart är släktskapet på första
låten ut, We are thin air. Men inspirationen slår igenom på hela
skivan. Medan Frengers är lite mer sockersöt än AOADC så blandar
VOLA in mer moll i sina låtar. Annars kunde det faktiskt ha varit
samma band. Jag för min del upptäckte VOLA när de agerade förband
åt Katatonia för ett par år sen. Jag köpte deras då enda skiva
Inmazes som jag håller väldigt högt. Jag stör mig ibland på de
lite för högt mixade, chuggande gitarrerna. Men låtarna! Ouch, så
bra! Produktionen på AOADC tycker jag passar bandet bättre.
Sångarens röst kommer fram bättre här, i all sin härlighet och
lyster. Ja, karln kan sjunga. Låtarna då? Ja, A-sidan på plattan
är den starkaste A-sidan på någon platta släppt i år. Det är på
B-sidan det faller. Inte långt, den är inte på långa vägar
dålig, det är bara det att den inte når upp till samma nivå. Alla
låtarna på A-sidan har sin egen unika känsla, med Ruby pool som
det klart svagaste kortet, och jag gissar att det är därför många
recensenter tycker att skivan känns splittrad. Skitsnack, såklart.
De är helt på det klara med vad de vill göra. De har ändå hållit
på sedan Frengers kom ut. Ingen av låtarna på skivan känns
malplacerad. Det är självklart att det är VOLA som spelar här.
Det är bara det att allt på A-sidan är så förbannat bra att
skivan toppar för tidigt. Det är petigt kanske, men jag tycker man
borde sparat på krutet lite. Sparat Alien shivers till slutet av
skivan. Satt det lite tandlösa titelspåret eller den aningen
anonyma Still på A-sidan, för balans. Förutom Ruby pool, som bara
är bra, så är de övriga 4 låtarna på A-sidan totala hitlåtar.
We are thin air hade lätt platsat på Frengers, när jag vant mig
vid synthslingan på Ghosts så lyser den klart, Smartfriend är
svintung, meckig och fantastisk vacker och Alien Shivers är en rak,
smäktande tokhit. Sen vänder vi på plattan, och vad hittar vi väl
där?
Vertigo är väldigt vacker. Men det är
lite ofint att sno filmmusiken från filmen Interstellar, lägga sång
på den och kalla den för sin egen. Det tar bort glansen en aning.
Still är, som jag tidigare skrev, en bra låt (det finns inga dåliga
låtar på den här skivan), men jag saknar det lilla extra som får
en låt att växa det sista. Alla elementen är där, men det lyfter
aldrig riktigt. Titelspåret följer efter. Kan man kalla en låt för
introvert? Jag vet inte. Jag vet att det här är en väldigt bra
låt. Men jag vet också att det som ska vara en käftsmäll i låten
mer blir som en klapp på kinden. För första gången på skivan
ifrågasätter jag här produktionen. Kontrasterna uteblir. Å andra
sidan så finns de på låten Smartfriend, så jag måste nog ändra
mig till att det inte snyggats till lika effektivt här. Whaler
kommer härnäst. Det här är det det tyngsta bandet har gjort. Här
hörs snarare släktskapen med metalgenren och band som Katatonia och
Opeth. Breaket påminner mig väldigt mycket om Forever and ever med
Finspångs stolthet (efter Edge of Sanity) Nightingale. Men att på
det här sättet väva samman skör sång med tung dissonant musik är
få förunnat. Att det är en av de bästa låtarna på skivan är
det inget snack om. Att den borde ha fått avsluta skivan tycker jag
också står klart. Green screen mother är en väldigt fin
avslutning, inget snack, men den känns lite felplacerad. Jag skulle
nog vilja se den på en annan placering. Jag gör så här. Jag
skriver ner i vilken ordning låtarna skulle ha kommit, VOLA, ni gör
en re-release och jag tar lite royalty. Ok? Då så:
Applause of a distant crowd, re-release:
Applause of a distant crowd, re-release:
A1: We are thin air
A2: Ghosts
A3: Applause of a distant crowd
A4: Smartfriend
A5: Vertigo
B1: Alien Shivers
B2: Ruby pool
B3: Still
B4: Green screen mother (fading into)
B5: Whaler (extended outro)
För den lata, varsågod: https://open.spotify.com/user/gs8tot63z3fznw675gix1z3nd/playlist/6W0ctuPIwlycm92ggdOv24?si=YNpdg1R7SaS3dR3nwl8Ntw
Det är inte ofta det händer att jag
tycker bättre om en skiva om jag bara får kasta om låtordningen,
men för mig så gör det faktiskt en ganska stor skillnad på
Applause of a distant crowd. Testa själva och bedöm om jag har rätt
eller fel. Jag vet, det här med fading into, extended osv är ju
svårt att tänka sig, men för mig så är det givet att det är så
det skulle ha gjorts. Så domen: Som skivan är nu, topp 3 2018. I
min version, vinnaren.
För den ännu latare, varsågod:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar