söndag 9 december 2018

Lucka 9, 2018 års musikkalender


Jag var och tittade på At the Gates för första gången nån gång för 10 år sedan. Lyckan var stor, jag var nämligen övertygad om att bandet återförenats för bara en handfull spelningar. De var själva öppna med att det inte skulle bli något nytt material inspelat. De ville inte förstöra sitt arv. Nu, 10 år senare, är vi två plattor in i återföreningen. Har de förstört sitt arv nu? Nej, det tycker jag inte. At war with reality framstår mer och mer som gruppens bästa skiva genom tiderna. I år då? Mörkret har sänkt sig över At the gates. Glad i hågen skulle jag till att spisa bandets nya giv, men glädjen kom av sig. Timingen som fanns på AWWR saknas här. Den plattan hade lite av allt. Nickar mot det gamla, öppningar mot det nya, riff att dö för och som en röd tråd genom det hela; en fingerspetskänsla att i varje givet ögonblick göra det rätta med låtarna. To drink from the night itself kändes vid första genomlyssningen som en väldigt platt skiva i jämförelse. Sen kom jag på mig själv. Jag har ju alltid gillat allt bandet släppt. Men ärligt talat, gillade jag The red in the sky is ours vid första genomlyssningen? Det är svårt att i backspegeln minnas detta, men svaret borde vara ett ganska glasklart nej. Den och efterföljande With fear I kiss the burning darkness är så indirekta som göteborgsljudande plattor kan bli. Jag har helt enkelt vant mig att At the gates gör lättillgängliga plattor, då de senaste har varit just det. Det är den röda tråden jag nyss skrev om, att få till det så att man direkt fattar grejen. Av någon anledning så saknas den ganska genomgående på TTFTNI. Inte överallt. Titelspåret är precis en sådan hit som det kryllade av på Slaughter of the soul. Det finns fler låtar på skivan som låter SOTS, men de är ändå i minoritet. Nej, den här gången har ATG sänkt tempot, släppt in mörkret och blivit mer introverta. Därför kan plattan kännas platt och livlös till en början. Strölyssnar man så finns det inte mycket som pockar på ens uppmärksamhet. Det är vid ett mer intimt umgänge den visar upp sina rätta färger. Den här upplagan av ATG kräver din uppmärksamhet på ett annat sätt. Så ja, från att vid början ha blivit besviken så är jag nu ett fullnöjt fan.

Det finns mörka moln på horisonten, förutom just kompositionerna. Anders har hoppat av igen. Sist det hände lade bandet ner. Nu har de plockat in en ersättare och tuffar på. Hur mycket av Anders Björler finns på TTFTNI? Hur mycket kommer han att saknas? Jag gissar att vi kommer att få en ny inriktning i ljudet, och gissningsvis är årets platta starten på det. Det som skadat bandet mest måste väl ändå vara Alfs avhopp. ATG var unika med honom vid rodret. De var unika även utan honom, men då bara för att de var först. Få är banden som efterapat bandets två första fullängdare, många är de som inspirerats av Slaughter of the soul. Alfs avhopp gjorde dock att bandet fick det genomslag de fick, iom att folk i allmänhet kunde börja headbanga i takt till musiken. Men själen gick ändå till viss del förlorad. I den bästa av världar gör Anders avhopp att bandet sneglar tillbaka mot sina rötter. Jag har svårt att tro att det händer, men hur spännande vore det inte med ett ATG som verkligen gick tillbaka till rötterna?

A stare bound in stars, Palace of lepers och Daggers of black haze följer det inledande titelspåret. Det var här jag i början direkt tappade tråden, men nu har låtarnas personlighet framträtt och jag ser dem som jäkligt starka. The Chasm överraskar med sin punkighet. Å andra sidan överraskar den samtidigt med sin black metal-doftande refräng. TTFTNI når inte lika högt som AWWR, men särskilt långt efter är den inte. Och jag stör mig lite på att det som borde vara den magnifika avslutningen (på förra plattan hette den The night eternal) inte når hela vägen upp. Det hela känns lite snöpligt. Tillsammans med den aningen sega The colours of the beast så är det nog de enda besvikelserna på plattan. 

Se här. The red in this video is ours. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar