torsdag 13 december 2018

Lucka 13, 2018 års musikkalender


När var det inte roligt längre? Jag trodde att poängen med Bloodbath var att ha roligt. Tounge in cheek, som de engelskspråkiga kallar det. Med glimten i ögat. Så var det Bloodbath jag älskade för ett drygt decennium sedan. Så vännerna satt och ölade tillsammans, när de kläckte idén att starta ett old school death metalband. Vi har alla gjort det, men till skillnad från de flesta så gick vi inte bara de åtta stegen eller så in till proffsstudion och spelade in direkt. Så Bloodbath föddes, och allt var gott. Lekfulla dödsdängor som är så roliga att lyssna på att man bara faller pladask. Minin är finfin, den första plattan likaså, men allt faller på plats på uppföljaren Nightmares made flesh från 2004. Den här plattan har allt en bra dödsplatta ska ha, den kvalar därmed in på en topplats genom historien. Dan Swanös melodisinne och hitmakarkänsla, Martin Axenrots fenomenala trumspel och Peter Tägtgrens fläckfria sånginsats. Det är den här plattan jag mäter alla andra Bloodbathplattor mot, och ingen har hittills rubbat den. Till nästa platta har Dan lämnat bandet, vilket gör den lite mindre hittig, men fortfarande en riktigt bra platta. På nästa platta hittar vi Nick Holmes från Paradise lost på sång. Det var, när det begav sig, oerhört coolt. Spelningen jag bevittnade på Wacken var dock lite av en besvikelse. Holmes såg inte ut att ha särskilt roligt på scenen. Nu när nya plattan är ute verkar ingen ha riktigt roligt längre. Det är kompetent, det är hårt och välgjort. Men... var är hitsen? Var är inlevelsen? Holmes grymtande saknar tryck och mening. Ingen insats sticker ut. Jag har lyssnat på plattor bara för att höra Axenrot spela trummor, här tänker jag inte ens på att han medverkar. De har en ny gitarrist. So what?

Bloodbath gör nuförtiden mörk death metal med viss black metal-känsla. Det är inte på långa vägar dåligt, men det är inget som får det att spritta i benen på mig. Så var det när bandet var på topp. Man ville svinga till med näven i refrängen. Hoppa runt i ring och bröla. Headbanga. Nu sitter jag här i soffan och försöker få upp pulsen en smula, men ingen respons. Bloodbath har gått och blivit seriösa. Det är inte en bra sak. Tyvärr. De är nu ungefär lika roliga att lyssna på som Demonical.

Det finns andra akter som tar det extra seriöst, och 1914 faller under den kategorin. Vad nu? Ja, helomvändning. Ursäkta. Det är alltså så här en slipsten ska dras. Det ska vara mörk death metal med viss black-känsla. Visst kan man kanske hitta lite sludge-känsla också, men vad vet jag. Huvudsaken är att det spritter i benen på mig. När det går undan, som i Arrival. The Meuse-Argonne så spritter det i benen. När det sakta tuggar på, som i A7V Mephisto så rycker det i dom. Ett udda cover-val dyker upp. The Expoliteds Beat the bastards. De gör den bra faktiskt! Den känns inte malplacerad. Jag har väl nämnt att jag tycker att Hypocrisy gjort världens bästa dödsballader? Nu har de en utmanare. Det är svårt att inte rakt upp och ner utnämna den avslutande The hundred days offensive till årets låt. Jag gör det inte, då jag är nykär i den fortfarande. Men den kommer att spelas många gånger här nere på slätten. Jag gav inte den här skivan chansen förrän förra veckan, så allt är nytt och spännande än så länge.

Första låten är svinbra och den sista är ännu bättre. Mitten då? Ja, ni får ursäkta mig här, men jag har inte hunnit lyssna mer än en handfull snurr på plattan, så jag har svårt att bedöma den i sin helhet. Emellanåt blir det lite segt. Man är kanske lite för frikostig med samplingarna. De är från Ukraina! Det tycker jag är coolt. Ett band från forna Sovjet som inte har vargar i videorna, högervridna politiska åsikter osv. Det är också coolt. Som har en svinbra produktion! Så här bra kan jag knappt påminna mig om när en bas lät på en dödsplatta senast. Det är ju inte Saltrubbed eyes-bra, men inget är Saltrubbed eyes-bra.

Det är så här bra som jag hade förhoppningen om att Hail of bullets skulle vara, när de annonserade sin födelse för 10 år sedan. Sedan visade det sig att de lät väldigt trötta. Kanske blir konceptet uttjatat vad det lider, men än så länge känns 1914 överraskande vitala. Jag har debutplattan Eschatology of War från 2015 att lyssna in mig på också, det blir mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar