måndag 10 december 2018

Lucka 10, 2018 års musikkalender


Är den här skivan lika bra som The Satanist? Nej, såklart är den inte det. Varför inte det? Kanske för att inte många skivor är lika bra som The Satanist. Den innebar en fulländning av genren Behemoth varit medskapare av. I loved you at your darkest var i början kanske inte en besvikelse. Med tanke på vad Nergal har pysslat med de senare åren så var det snarare kul att se att den inte var en total urspårning. Om ni inte vet jag jag pratar om, kolla upp hans sologrejer. Fy helvete så dåligt och poänglöst. När fan påminns om sin egen dödlighet så går han och spelar... rutten ökengubbrock med hatt? ILYAYD kunde ha varit så mycket sämre än den i själva verket är. För det är en bra platta ändå!

Det börjar minst sagt oroväckande. Det metalband som använder barnkörer har gått vilse, så enkelt är det. Det finns inga undantag på den här punkten. Introt är därmed den sämsta stunden på hela skivan. Bra jobbat Nergal! Tur då att det vänder ganska snart. Wolves ov Siberia låter precis som bandet gjorde för 4 år sen på The Satanist. God = Dog är inte heller dum. Visst känner man igen greppen som används, men att gnälla på det känns bara petigt. De alltmer melodiska bakgrundskörerna gör sig dock alltmer påminde och smolkar bägaren en aning. Sen kommer barnen in. Och ett hårdrockssolo. Det är spretigt, det här. The Satanist var ganska stram i sin form, även om den erbjuder nog variation för att inte trötta ut lyssnaren. Här är det faktiskt en jävla fruktsallad. Introt till Ecclesia Diabolica Catholica kunde mynnat ut i en Bon Jovi-låt, men istället bjuds vi faktiskt på en av skivans höjdpunkter. Avslutningen på låten är i paritet med det bästa bandet gjort. Innan dess är det lite för mycket bredbent hårdrock för mitt tycke. Bartzabel är en ganska udda låt på ett udda album. Här tar man sig tid att skriva en låt och inte bara packa ihop så många olika saker att resväskan inte går att stänga. Vid första mötet, en tråkig låt. Men den växer efter ett tag till en av höjdpunkterna på skivan. If crucifixion was not enough är däremot en riktigt axelryckare.

Angelvs XIII tar mig tillbaka i tiden. Det här liknar, i alla fall inledningsvis det som framfördes av bandet när jag första gången stötte på dem. Det var i början av 2000-talet på Sweden Rock Festival. Den konserten blev ett sånt ögonblick då man insåg att man själv inte var mycket till musiker. Det var lika bra att ge upp. Behemoth gav det intrycket på mig, samma sak gjorde Opeth första gången jag såg dem. Medan det i Opeths fall mer var låtskrivandet som fick mig att inse att jag själv var på sandlådenivån, så var det i Behemoths fall framförandet. Hur fan kan man spela så snabbt och ändå vara tighta och jävligt tunga? Det var svincoolt! Jag gick igenom deras skivor när jag kommit hem, men fastnade inte för något. Det var tungt, hårt och det fanns inte en låt jag fastnade för. Men sen kom Demigod, The Apostasy, Evangelion och så kronan på verket, The Satanist. Det var inte lika förbannat hårt och snabbt som förut, men låtarna fanns där. Så när jag såg bandet live nästa gång blev jag faktiskt besviken. Nu var de bara ett riktigt bra liveband, inte en helt överjävlig ångvält.

Sabbath mater är kanske den bästa låten på skivan. Här faller faktiskt ingredienserna samman till något riktigt bra. Det vill säga, om inte efterföljande Havohej Pantocrator är det? Här är man emellanåt väldigt nära The Satanist, på ett bra sätt. I allmänhet känns det som om låtarna blir mer fokuserade ju längre skivan går. Rom 5:8 är faktiskt en riktigt krossande låt i bästa Behemoth-anda. We are the next 1000 years avslutar de riktiga låtarna på skivan på ett sätt som jag gissar ska vara episkt, men som faktiskt är slätstruket. Den instrumentala Coagula inleder på ett sätt som får mig att tänka ”äntligen, nu blir det andra bullar!” Men så händer inte det. Det var väl själva fan! Sluta retas med mig.

Så går det. Skivans andra hälft är riktigt bra. Början är spretig och rörig. Slutet två efterföljande på varandra antiklimax. Jag tackar för att jag fick en till handfull bra låtar, som nog kan passa in på ett best of-dubbelalbum i framtiden, men på det stora hela är jag inte särskilt nöjd. Behemoth kan (kunde) så mycket bättre än så här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar