lördag 15 december 2018

Lucka 15, 2018 års musikkalender


Hur gör man? Uppdraget är tämligen hopplöst. In Vain släppte 2013 års bästa album enligt mig. Aenigma innehöll 8 låtar som tillsammans snuddar på perfektion. Nu, 5 år senare, kommer efterföljaren Currents. Är den bra? Ja, den är bra. Är den lika bra som Aenigma. Inte på långa vägar. Om man ställer skivorna bredvid varandra så kanske Aenigma inte framstår så överlägsen. Men vi har levt med den i 5 år nu. Det gör en jäkla skillnad. När jag rådbråkar min hjärna efter band som släppt på varandra följande mästerverk så känns en faktor påtaglig. Tiden. Jag kan inte riktigt komma på ett band som släppt en fantastisk skiva för att efter fem års overksamhet nå upp i samma höjd. Skivorna och banden jag kommit att tänka på har varit inne i flowet när de släppt grymma plattor efter varandra. De har kommit med bara något år emellan, på sin höjd två. Det finns säkert undantag, jag kommer helt enkelt inte på dem nu. Skriv en rad och rätta mig!

Det är oftast så att två efterföljande plattor sinsemellan skiljer sig en del. Bandet står under utveckling. För In vain känns inte det aktuellt. De var klara med sin utveckling för 5 år sedan. Stilen blommade ut till fullo på Aenigma. Currents är visserligen mer varierad än föregångaren, men jag ser inte det som en styrka, eller ens en riktig utveckling. Ytterligheterna utforskas vidare. Soul adventurer är snällare än något på Aenigma. Blod we shed är hårdare. Men är det bättre? Nej, tyvärr inte. Således tangerar Currents bitvis Aenigma, men den passerar inte utan får snällt ställa sig i skuggan av 2013 års mästerverk. Här finns ändå mycket att gotta sig åt. Inledande Seekers of the truth är ett bra exempel på progressiv death metal. De ovan nämnda låtarna följer efter och håller humöret på topp. And quiet flows the Scheldt är en fantastisk låt, vacker men dynamisk. Ingen av de här låtarna skäms för sig. Även den eferföljande Origin håller måttet. Sen smolkas bägaren. En forgangen tid (Times of yore, pt 2) är just en fortsättning på Times of yore från Aenigma. Den är alldeles överflödig. Ungefär lika överflödig som Highlander 2 var när den kom. Den är dock inte lika avgrundsdålig, som tur är. Det är däremot Ghost path som kommer sen. Ja, heja heja med progressiviteten och det. Eller? Nej, låten måste vara bra. Det är inte Ghost path. Det är väl egentligen de här två låtarna som har fått mig en aning avig till Currents. Alla andra låtar har fina kvalitéter. Det är bara det att man tycker sig känna igen de flesta idéerna, det känns återanvänt.

Aenigma kulminerade i den avslutande Floating on the murmuring tide. Currents avslutas med Standing on the ground of mammoths. Förutom likheterna i titlarna så påminner låtarna om varandra. Om man ska unna sig en tanke, så kanske titeln kan anspela på att man efter sitt mästerverk nu står på samma mark och ska försöka överträffa sig själva. Är de medvetna om att den nya skivan inte når samma nivå? Jag vet inte. Det är en förbaskat bra skiva, trots mina förbehåll. Men den står sig slätt mot sin kolossala föregångare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar