tisdag 11 december 2018

Lucka 11, 2018 års musikkalender


För den intresserade så släppte Agrypnie två skivor i år. Graenzganger är den riktiga plattan, Paver Nocturnus är en samling med gamla låtar omstöpta till ambient-musik. Med andra ord, helt värdelös. Fun fact: när jag skadade mig så rullade den här plattan i lurarna. Det tog mig några veckor innan jag vågade lyssna på den, var lite skraj för att jag hade förknippat den med smärta. Så var det inte, men fortfarande när jag lyssnar på den så påminns jag om händelsen. Det smolkar förstås upplevelsen en smula. Tyvärr.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan jag upptäckte Agrypnie för 9 år sedan. För mig alltså. I deras läger verkar det ha gått ungefär en vecka. Det låter precis likadant. Rakbladsvassa gitarrer, plågad sång, högljudda trummor och en liten synthmatta på det. Valfri låt på den här skivan kunde ha varit med på vilken av deras plattor som helst, endast nyanser i ljudet skiljer verken åt. Ja, och låtsnickrandet då. Bäst är genombrottsplattan (nåja) 16[485] från 2010. Här uppnåddes störst höjd. Debuten är mer opolerad och den efterföljande Aetas Cineris från 2013 är trots några höga toppar outhärdligt segdragen. Även Grenzgaenger flyter emellanåt ut i alltför långrandiga partier utan något uppenbart mål, men låtarna är mer stringenta än föregående skiva. Jag önskar att bandet sneglade lite extra åt landsmännen Der Weg einer freiheit i avseendet hur man bygger en skiva. Det skulle behövas större dynamik både i och mellan låtarna för att nå hela vägen. För medan Agrypnie mer eller mindre har bidat sin tid sedan 2010 så har DWEF hunnit slå igenom på bred front. De är för mig herren på täppan i Tyskland nuförtiden, Agrypnie har halkat ner. Jag tror att potentialen att utmana finns hos Agrypnie, men de borde öka tempot lite. Även om Grezgaenger är ett steg i rätt riktning så finns en bit kvar att vandra. Och vi måste tala om längden. Der Weg Einer Freiheits senaste släpp Finisterre klockar in på 45 minuter, Grenzgaenger stannar inte förrän 70-minutersstrecket precis har passerats. But why? Det är för mycket av det goda. Man måste lämna sin publik önskandes mer snarare än att stanna för länge. 70 minuter är minst 20 minuter för mycket.

Jag har nu nämnt Agrypnie och DWEF, helt utan att förklara vad det är för sorts musik det handlar om. Man kan väl säga att båda banden är sprungna ur black metal. Vassa gitarrer och skriksång är min definition av BM, huruvida de dyrkar satan eller inte är av underordnad betydelse. De är ganska melodiösa. De väjer inte för att låta låtarna dra iväg till ibland över 10-minutersstrecket. Det är snabbt och hårt på sina ställen, det är mer tillbakalutat på andra. DWEF är bättre på crescendon, Agrypnie tuffar mer på. När banden är som bäst så försvinner tid och rum, även här lyckas DWEF oftare med det än Agrypnie. Agrypnie upptäckte jag långt innan jag fick nys om DWEF, så för mig kändes DWEF från början ganska länge som en kopia av Agrypnie. Men sen blev jag sittande mållös framför videon till Letzte Sonne, och sedan dess har Agrypnie fått åka i baksätet. Ja, Agrypnie har en bit kvar upp till toppen. Men de har väldigt långt ner till botten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar