onsdag 21 december 2016

Lucka tjugoett


Frostigt. Så kan man nog beskriva mitt förhållande till Cult of Luna. Jag förstår storheten i en del av deras verk. Jag upptäckte dem med plattan Beyond år 2003. Här finns ett par bra spår. Uppföljaren Salvation har jag hållit som deras bästa verk. Problem dock. Den är 75 minuter lång och det händer inte särskilt mycket. Det är helt enkelt för tråkigt för att jag ska vara helt hooked. Årets skiva ändrar lite på det. Det är i mångt och mycket Julie Christmas förtjänst. Hon har tillfört den melodi som CoL har saknat på sina tidigare releaser. Hon har antagligen förstört bandet för mig, då jag kommer att sakna melodiös sång på efterkommande alster. Men det blir då, nu är nu. Det som serveras är alltså en ganska vanlig CoL-skiva, men med mycket tjejsång på. Smaka på ordet. Tjejsång. Det är ett standardbegrepp inom cirklarna jag rör mig och inom genresen jag högaktar. Antagligen för att det är mer ovanligt än vanligt med en tjej som sjunger. Foliehattspolisen må rycka ut om de tar illa upp. 

Mariner är fem låtar lång. Den klockar in på nätta 55 minuter. Så, 11 minuter i snitt. Sämst är den tretton minuter långa Approaching transition, näst sämst är den näst kortaste låten Chevron, endast nio minuter lång. Förutom den starka öppningen A greater call så är det bäst på The wreck of S.S. Needle och framför allt, de sista tio minuterna på den sista låten Cygnus. De här tio minuterna är det bästa COL har gjort i musikväg hittills, och jag tror att de får svårt att toppa det någonsin. Känslorna utanpå, allt sitter på plats och Julie är ganska magisk. En del gånger önskar jag att jag vore närvarande när magin föds, på den här låten gissar jag att det är när Julie lägger sången och bandet står vid mixerbordet och bara njuter och high fivear varandra. Där skulle jag velat vara med, det känns som en sådan stund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar