Det här albumet
hittade jag till på Åtvidabergs soptipp. Nej inte så. Jag stod och
slängde skit medan Afterglow rullade på i hörlurarna. Just då var
det årets album. Tiden ändrar dock allt, alltid. Skivan drar igång
med Fire and ocean. Tydligen är det en fortsättning på föregående
skiva, som tydligen handlade om havet. Och denna handlar tydligen om
solen. Ja ni förstår hur mycket jag bryr mig om såna detaljer.
Vad som bjuds här
är melodiös death metal i mellantempo med en hel del progressiva
inslag. Låtarna på plattan varierar från ganska meh (Fire and
ocean, Afterglow) riktigt bra (Below rise to the above, The
lighthouse keeper) och smått fantastiska (Ashen crown, The call to
Orion, The grinning mist). Låt oss stanna där. The grinning mist.
Det är i de här lägena som In Mourning är som allra bäst, i alla
fall enligt mig. De kom fram vid den där tiden då Opeth övergav
sitt koncept, alltså det här att blanda hårt och mjukt för
effekt. Detta gav Opeth alltså fan i och blev gubbig progg. Opeth
släppte i år ett album som totalt saknar den dynamik jag gillade
med dem, så för mig är det bara att stryka dem från framtida
förhoppningar och se mig om efter annat. Vad de skapade mellan -98
och -05 är dock så överlägset att man nu får greppa efter
halmstrån för att fylla tomrummet som lämnades.
In Mourning ligger
ganska nära till hands. Typ en bensinmacksvariant av Opeth. Jag har
lite svårt att skaka av mig den känslan, men bandet har vuxit sedan
dess. I och med att sångaren har spottat upp sig såpass som han har
gjort till den här plattan kommer man bättre undan med de lugnare
partierna. Det låter inte längre repokal. Istället är det dessa
partier som är plattans största begivenhet.
I sina toppar
kommer In Mourning upp i halvdan Opeth-standard. Det räcker faktiskt
riktigt långt! Kan vara så att de tidigare skivorna har innehållit
låtar som jag håller högre än de på Afterglow, men å andra
sidan är de här jämnare än någonsin förut. Bra jobbat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar