Låtar som
öppnande Dissasembled tilltalar mig föga. Ihsahn försöker få
till ett sväng som inte passar honom. Om det är en sak som han
aldrig varit så är det svängig. Bara för att du är bra på
mycket betyder det inte att du kan allt. Refrängen får det att klia
i skinnet på mig. Nästa. Det är singeln. Mass Darkness. Här får
gitarrerna ta plats igen. Gitarr, det kan han. Och mörk musik. Mass
darkness är en bra låt. Drivet finns, nerven som Ihsahn alltid
hittar i sina bästa stunder. My heart is of the north är... gubbig?
Och efterföljande South winds är nån konstig jävla blip blop. Ja
fast den utvecklar sig till en ganska stämningsfull bit. Men är den
i min smak? Näää. In the vaults har en titel som bådar gott. Det
var bättre förr, det är mitt omdöme hittills. När Ihsahn håller
sig till vad han kan. Den här låten kunde ha funnits med på hans
solodebut, så jag trivs förstås. Until I too dissolve är en
Accept-stöld. Va? När blev det okej att blanda stompig heavy metal
med proggig metal? Aldrig är svaret förstås. Som tur är så
sjunger Ihsahn strumporna av mig i den här låten, så jag kan vara
en smula överseende. Men ändå... Vad fan sysslar du med karljävel?
Alltså, gillar jag ens den här skivan? Pressure. Där har vi låten
med L. Här faller bitarna på plats. Även om låten från början
är en aning avig så anas det vad som komma skall. Vid
treminutersstrecket kommer så det som jag har gått och väntat på.
Som jag har älskat i tjugo år. Ihsahn är tillbaka till rötterna.
Jag njuter av varje sekund. Tack för detta! Efterföljande Frail är
ganska vidrig. Men nu är jag så salig att den flyter förbi ganska
snabbt. Crooked red line för tankarna till Miami Vice eller nåt
sånt. Ääääää. I avslutande Celestial violence blir allt sådär
asbra igen, nu inte med BM-flörtar utan i avskalad och
känslorna-utanpå-musik. Till sin hjälp har han här sin polare
Einar från Leprous, ett band som nog kan tacka Ihsahn för allt
någonsin. Låten är atypisk Ihsahn, om det nu finns något som kan
kallas det. Men precis så asbra som man bara kan hoppas på. En av
årets höjdpunkter.
Det var alltså
Arktis med Ihsahn. Och nu The Xun protectorate med Khonsu. Varför
två flugor i en smäll? Ihsahn har varit min följeslagare i 20 år,
Khonsu lyssnade jag för första gången på 2016-11-19. Båda är
typ soloprojekt, norska, progressiva och med rötterna i black
metal.scenen. Där kan vi nog sluta dra paralleller dem emellan. Men
det finns andra paralleller att dra. Emperor var en del av den
framväxande norska black metal-scenen, och därmed pionjärer. De
öppnade upp portar för vad som var okej att göra med musiken.
Många band kan nog räkna dem som influenser. Eller om det bara var
så att inga regler följdes, för att ingen var på det klara med
vad man sysslade med? Jag tänker nu på Keep of Kalessin. De släppte
2003 sin mini Reclaim. Till vänster om bandets mittpunkt fanns
bandets mittpunkts bror. Han skrev introt till skivan. Likheterna
stannar inte där. KoK utvecklades sedermera till att spela BM
blandat med power metal. Men i ett parallellt universum så kanske de
sneglade mot Fear Factory istället? Eller varför gå över ån
efter vatten. Thorns? Om de hade valt den vägen så hade kanske
resultatet låtit ganska likt Khonsu. Det hörs att de är bröder.
Melodierna och musicerandet har många likheter. Ibland hörs även
lite Dimmu Borgir, eller kanske Vesania. Hur som helst är det här
en ganska splittrad platta. Den har rullat friskt nu ett tag och jag
gillar den riktigt mycket. Bäst är den i ytterlägena, när de
antingen köttar på med dödsmos eller lugnar ner det hela. Jag
länkar till en mer ”vanlig” låt på skivan, här får ni med
lite av allt. Personliga favoriter är i dagsläget Liberator och A
dream of earth, jag gissar att det kommer att variera framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar