Vänstersvängen mot Åtvidaberg och högersvängen mot Kisa, vid Bjärka Säby.
Året är 1997. Så många ord har jag
skrivit sedan resan började för sex inlägg sedan, att ett helt år har passerat. Med mig på
tåget har jag skolväskan, och i den ligger en mapp. Det är
idémappen. Den fylls på nästan dagligen, både under tiden jag
reser, i hemmet och nere i replokalen. Lokalen kanske jag ska kalla
den, snarare än replokalen. Vid det här laget var det inte längre
någon som repade i den, vi hängde mest där och slog dank på
kvällarna och helgerna. Jag fyllde mappen med texter, både på
engelska och svenska. Jag hade inte bestämt mig för om jag skulle
skriva svenska eller engelska texter. Så jag testade båda. Det blev
engelska till slut. Engelska är ändå hårdrockens huvudspråk. Jag
kunde inte noter och liknande, hade jag ett riff eller en melodi i
huvudet, döpte jag den till något och skrev ner den. Jag visste att
jag kunde lägga två gitarrer, en bas, trummor och två sångspår
på 4-kanalsportan. Jag hade melodier, rytmer, sångslingor och
texter rumlande runt i huvudet till den grad att jag knappt kunde
sova. För det var på gång nu. Jag hade redan spelat in en
testversion på en av låtarna som senare skulle vara med på första
demon. Hade koll på hur jag skulle göra, tyckte jag, för att få
till ett skapligt resultat. Allt som budgeten rymde skulle jag göra.
Budgeten sträckte sig till att köpa high position chrome
kassettband, de kostade ungefär dubbelt så mycket som vanliga
skitband. Jag hade hört att om man spelade in på 1,5 gånger normal
hastighet på portan så skulle ljudkvalitén bli ännu bättre.
Första demon skulle spelas in, jag skulle göra det själv och jag
skulle visa alla hur duktig jag egentligen var. Förväntningarna var
ganska högt uppskruvade.
Kanske någon känner igen sig i den
känslan? Det tog dock inte särskilt lång tid innan besvikelserna
började hopa sig. Trummorna lät skit, hur jag än mickade upp dom.
Gitarrerna lät grötiga, basdånande och jävliga. Portan slirade
allt som oftast till, vilket gjorde att jag hamnade ur rytm och fick
börja om. Ibland orkade den inte hålla hastigheten, vilket gav den
häftiga effekten att jag plötsligt låg en halvton för högt. Det
läckte mellan kanalerna, vilket gjorde att jag var tvungen att dra
av medhörningen på min förinspelade metronom när det var dags för
ett akustiskt parti. Jag körde på känn, och trots att det inte
blev så värst tajt så fick det ändå duga till slut.
De storslagna planerna slutade i en
rätt krattig demo. Det lät så mycket bättre i mitt huvud innan!
När jag hade satt mig in en smula i
digital inspelningsteknik så försökte jag igen. Det var år
2003-2004, och trots att det blev tight den här gången så fick jag
aldrig till det ljudmässigt. Efter 2004 har mina melodier, texter
och arrangemang återigen legat och skramlat runt i mitt huvud, men
nu försöker jag inte hålla dem vid medvetande hela tiden, utan de
får komma fram någon gång ibland. Så länge jag kommer ihåg
någonting av en låt så kan jag för det mesta luska fram resten.
Jag vet hur det låter. Jag vet att jag inte kan få fram det som jag
vill om jag skulle försöka spela in det. Det låter inte precis som
In Vain. Men det finns många beröringspunkter. Det finns mycket här
som jag känner igen från mitt eget skapande. Vi älskar det vi kan
se oss själva i, så mycket vet jag. Det finns de ute på stora,
vida webben som verkar gilla In Vains senaste alster skarpt, men de
är nog inte många till antalet. Jag tror att det beror på att In Vain skapat ett album som de själva gillar, och nöjt sig med det. Precis
den inställningen uppskattar jag oerhört mycket.
Jag tänker att om jag hade fortsatt
med musiken där runt millennieskiftet och inte bara lagt av, kanske
hade jag kunnat skapa något som skulle ha påmint rätt mycket om
den här plattan?
Tonen
slås an direkt i öppningslåten Against the grain. Det är hårdare
än på förra plattan, det är rappare. Jag gillade förra plattan,
Mantra, men jag tyckte inte att låtarna hängde ihop särskilt bra.
Här flyter allt mycket bättre. Jag har läst recensioner där folk
ifrågasätter om man ens kan kalla In Vain för progressiva längre.
Bara för att det är lite mindre avigt än tidigare. De har blivit
bättre på att skriva låtar, vilket kanske går ut över
experimentlustan ibland. Jag tycker att det är progressivt, i första
låten byts det upp friskt, men trots det sitter allt ihop ganska
bra. Lite avigt kanske, men det är så jag vill ha det. Jag vill bli
lite lätt överrumplad. Den här känslan man får, första gången
man hör en låt, att, ”precis sådär kommer refrängen att gå”.
Jag hatar den. Usch.
Image
of time fortsätter i samma spår som första låten. Huvudtemat är
faktiskt ganska simpelt, om man bortser från sångarrangemanget som
ligger på. Det är allt annat än simpelt. Kontrasten är rätt
schysst. Och trots att det återkommer är den sig aldrig lik. Sånt
gillar jag. Ju mer man analyserar låtarna på skivan, desto
knepigare blir de. Det är precis så jag gjorde på ett par av
låtarna på min andra demo. Det ska låta naturligt, trots att det
är lite bonkers egentligen. För att snurra till huvudet lite på
folk som verkligen sätter sig ner och gör en ansträngning. Jag
kommer ihåg att jag vid första genomlyssningarna av plattan störde
mig på att det hela lät lite simpelt. Den känslan är försvunnen
sedan länge. Den här låten är den första av endast två
videolänkar från skivan, då jag tycker att den ger en bra kontrast
till den andra låten.
Southern
shores är en finstämd liten akustisk bit som ger en tidig, men
ganska skön avkoppling. De första låtarna är rejält mastiga. Den
leder in i den, relativt sett, ganska svaga Hymne til
havet. Återigen är det sångarrangemangen som får glänsa. De är
tyvärr inte riktigt i min smak. Och låten är i allmänhet lite för
såsig för min smak. Nu kom jag på varför. Den låter lite
frikyrklig, eller möjligen folklig. Tvi!
Den
första höjdpunkter nås på den mycket passande döpta Culmination
of the enigma. Nu snackar vi riktig Martin-musik. Det finns inte en
fest i hela världen den här låten skulle passa på. Ja, det skulle
väl kanske vara release-festen för skivan då. Den är tung som
satan, en smula orytmisk och helt enkelt riktigt fet. Refrängen
upprepas som ett mantra, om och om igen genom låten. Det är nästan
meditativt mitt i allt, vilket är konstigt eftersom de har gått
all in här: Gästsångare, poesiuppläsning, trombon, trumpet,
saxofon, fiol, you name it. När jag tänker efter vet jag inte om
jag har hört nåt som låter så här förut. Närmast till hands
borde Ihsahn vara, men det låter inte alls likt vartannat. Det är
säkert svårt att vinna fans med det här; det är inte direkt en ny
musikgenre, men det är en blandning av element som verkligen inte är
vanlig. Plattans första höjdpunkt!
Den
efterföljande Times of yore känns simpel och naken med föregående
monster fortfarande ekande i huvudet. Men den tar sig snabbt, och när
de strax efter tre minuter bryter av med ett simpelt rockparti
samtidigt som en av gitarristerna river av ett coolt solo så är jag
såld. Jag har själv försökt med sådant, med ett klart mindre
lyckat resultat. När låten en minut senare helt byter skepnad igen
så känns det nästan naturligt. Avslutningen är klart doomig, men
med Opeth-minnande sologitarrer. Ändå tycker jag att det låter
sådär speciellt norskt som bara norska band lyckas låta. Times of
yore ska inte underskattas!
På
min utgåva (läs nedladdning) är nästa låt ett bonusspår. Lite
märkligt att slänga in det nästan mitt i skivan, och inte på
slutet. Rise against är lite av ett typiskt bonusspår, mer av
detsamma men inte av samma höga kvalitet. Så jag tänker inte dröja
vid det längre än nödvändigt. Det jag kan säga är den är mer
lik deras tidigare material, som likt den norska topografin rymmer
både höga toppar och djupa svackor.
To
the core är näst sista låten, och jag vet inte riktigt hur jag ska
beskriva den. Dödsmetall? Ja kanske, med lite polska influenser
möjligen. I alla fall till en början. Ganska dissonant, vilket
alltid är en bra idé om man har skrivit en i överkant bombastisk
refräng. Så därför spelar de teknisk och lite småskum metal i
3:40 innan de äntligen öppnar upp för den snällaste refrängen på
skivan. Power metal. Som sjungs över blastbeats. Ännu ett gammalt
drag jag gärna ville använda mig av. Jag bara önskar att jag hade
varit bättre på det.
Den
avslutande Floating on the murmuring tide är skivans andra
höjdpunkt, jag vill påstå att den utgör den definitiva
höjdpunkten. Det är även den längsta låten på skivan. Nu tycker
jag inte långa låtar i sig är nåt att sträva efter, en låt ska
inte inte vara längre än den behöver vara. Dock känns 9:15 nästan
för kort. Det tyder på att man träffat rätt. Precis som på den
andra höjdpunkten har de sänkt tempot något och fyllt ut
arrangemangen med så mycket godis att man inte vet vart man ska
sätta öronen. Vi bjuds på ett tidigt break, bara efter en och en
halv minut stannar det av. Här kommer saxofonen till sin rätt, det
är skivans mest uppenbara nick mot Ihsahn, som gjorde precis på
samma sätt i sin fantastiska On the shores år 2010. Härifrån och
framåt 6-minutersstrecket blir låten en orgie i progressivitet.
Innan den övergår i slutpartiet, som för min del är en fantastisk
avslutning på en väldigt bra platta. Årets bästa, egentligen utan
någon större konkurrens.
När
jag först lyssnade på skivan i mars tyckte jag att den var ok. I
april var den rätt bra. I maj bra. Och så vidare. Jag tror att jag
uppskattar den mer nu än vad jag gjorde för 3/4 år sedan.
Recensenterna listar olika favoritlåtar sinsemellan, vilket tyder på
att det finns kvaliteter i alla. Den erbjuder något nytt varje gång
jag drar på den. Precis som bara riktigt bra skivor gör.
Där var vi nu äntligen framme vid resans slut. För den här gången. Jag lovade den mest ambitiösa årsbästalistan någonsin, och banne mig om jag inte uppnådde det målet. Jag vill inte ens tänka på hur jag ska göra nästa år. Jag tar Katatonia till hjälp:
Där var vi nu äntligen framme vid resans slut. För den här gången. Jag lovade den mest ambitiösa årsbästalistan någonsin, och banne mig om jag inte uppnådde det målet. Jag vill inte ens tänka på hur jag ska göra nästa år. Jag tar Katatonia till hjälp:
"One year from now, will I be
strong?
Will I stand up for what I've become?
Everything I have, I will give you
And everything I own, I owe you"
Will I stand up for what I've become?
Everything I have, I will give you
And everything I own, I owe you"
Tack för mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar