Hittills har det varit mer sidospår än
årsbästalista, det kanske är dags att börja vända på steken?
Innan jag försöker med det så vill jag ändå stöka över lite
albumsläpp som precis tagit sig in på årsbästalistan, så jag kan
lägga mer kraft på godbitarna som komma skall. De är bra nog att
omtalas, men inte bra nog att orera om. Nu går det undan, för nu är
det transportsträcka ett litet tag framöver:
Code släppte sent framåt hösten den
riktigt vassa Augur nox. Medan plattan flyter ihop för mycket om man
lyssnar på den rakt igenom så kan man hoppa till låtar som Garden
Chancery, The shrike screw och White triptych och få sitt lystmäte.
Klart bäst enligt mig är ändå The Lazarus cord, en av fjolårets
bästa låtar. Om du frågar mig. Och det gör du ju.
Göteborgsdödsen får representeras av
Dark tranquillity och Darkane. DT har enligt mig inte släppt nåt
helgjutet sedan Damage done, men alla plattor sedan dess innehåller
i alla fall en del bra låtar. None becoming är den jag gillar mest
från nya. Darkane har aldrig riktigt fallit mig på läppen,
anledningen att jag gett deras nya platta en ordentlig chans är väl
snarast personlig, min brors flickväns bror spelar i bandet. Det är
kompetent thrash, det tänder bara inte till riktigt, tycker jag. Men
gillar man thrashigare varianter av Göteborgsdöds, då ska man
kolla upp Darkane, annars gör man fel.
Soilwork
släppte sin dubbelplatta The living infinite. Jag brukar gilla
varannan platta med Soilwork, om man bläddrar sig tillbaka i
katalogerna så stämmer det skapligt. Egentligen är det bara två
plattor jag inte gillar så värst, Sworn to a great divide och
Figure number five. De rimmar visst på varandra också. Hoppas nästa
platta inte heter Born to be high eller så, då kommer den säkert
suga stenhårt. Man kan ta bort alla bra låtar på The living
infinite och få kvar en rätt medioker platta, men å andra sidan
kan ju göra tvärtom och få en väldigt, väldigt bra platta kvar.
Så sammanvägt är det bra nog. Sjukt produktivt också, och helt
utan att försöka göra nåt lökigt konceptalbum eller så. Vasst!
Agrypnie,
det tyska post black metal-bandet har släppt ett alldeles för
långrandigt album. Tack vare låtarna Gnosis och Erwachen kan jag
inte kasta ut det från listan ändå. Men så här sövande har de
inte varit förut. Alla plattor fram till denna är bättre, och vill
man ha fet, gitarrdriven doomig post black metal, och vem vill inte
det, så kan man gott lapa i sig hela discografin. Jag varnar dock
för huvudvärk efter ett par timmar, det är mastigt! Videon här över är förresten en äldre låt, men inspelad i år.
DevilDriver
är ett band som jag egentligen inte borde gilla. Dez Fafara sjöng
ju i Coal chamber förut, en av NU-metallens stora skräphögar till
band. Kolosser som Korn och Tool räknar jag in här också, kanske
är Tool inte NU-metal, men vad gör det, de suger hejdlöst ändå.
Emellanåt gör dock DD något bra. The last kind words från 2007 är
faktiskt riktigt bra! 2013 års Winter kills är nog deras näst
bästa platta efter den. Har man inte högre krav än välgjord,
melodiös metal av amerikanskt snitt så funkar den här plattan bra.
Extol
har jag aldrig gillat. Här kommer fördomarna in igen. Ett uttalat
kristet band är per definition inte bra. Extol har släppt en rad
plattor som definitivt inte fallit mig i smaken. Det här är den
första som jag verkligen uppskattar. Betrayal, A gift beyond human
reach, Faltering moves, Extol och Unveiling the obscure är alla bra
låtar. Resten kan jag vara utan. Konstigt nog har Extol gjort sig
ett namn ändå, trots att de fram till denna platta bara gjort
skräp. Kanske är det för att de ändå varit det bästa kristna
metalbandet? Jag tror't.
Fleshgod
apocalypse släppte den krossande Labyrinth. Konstigt nog är det den
platta jag gillar sämst med dem hittills, trots att alla
ingredienserna finns där. Jag zonar ut, allt flyter ihop, den känns
seg. Jag vet inte varför. Det är fortfarande bra nog att platsa
här, men jag hade väntat mig så mycket mer. Borta är vansinnet
från första plattan, det ersattes av fullständig kross på minin
Mafia (bandets bästa stund enligt mig), vilket sen blev den mer
melodiösa och tunga Agony. Här är det lite av allt, vilket då
innebär att det blir mindre fokuserat, och lite mindre av allt. Jag
tror det.
Samma
med Hate, som släppte sin Solarflesh. Förväntningarna var högt
ställda, sedan 2005 har bandet levererat på toppnivå. Förr eller
senare kommer det en svacka, jag hoppas att den är kortvarig. Jag
tar Hate 2005-2010 över Behemoth från samma period de flesta
dagarna i veckan.
Monster
Magnet återkom med Last Patrol, en riktigt stark platta. Jag räknade
ut bandet år 2000 för första gången, men då kom de tillbaka med
den fina Monolithic baby. Jag räknade åter ut dom efter sömnpillret
4-way diablo år 2007, men efter det har de släppt två riktigt bra
plattor. Höjdpunkten på den nya nås när stompande End of time går
över i den finstämda avslutningen Stay tuned. Bland det bästa
bandet har gjort!
Nightfall,
grekerna som ingen bryr sig det minsta om, gjorde äntligen en skiva
jag kan lyssna på. Konstigt nog, då föregångaren Ali Baba och de
40 rövarna (Astron black and the thirty tyrants) är heeeelt
värdelös.
The
Amenta släppte Flesh is heir. Nog sagt. Eller kanske inte? Det
verkar inte vara många som gett ett öra åt the finest from Oz. The
Amenta spelar hård, industriell death metal. Så hård att jag
knappast kan uppskatta skivan fullt ut, jag är lite för mjuk
nämligen. Kanske lite som med Meshuggah, jag orkar inte med efter
ett tag. Det här är inte på långa vägar lika intrikat som
Meshuggah, men ljudbilderna påminner lite om varandra. Kanske. Äh
vad vet jag.
Thyrfing
släppte De ödeslösa. Jag saknar den lille finnen på sång. Tyckte
han gjorde det så mycket bättre än norrlänningen. Tyckte också
att norrlänningens gamla band blev mycket bättre sen han slutade
där. Det kan ju vara tillfälligheter, men jag tror inte det
faktiskt. Med Thyrfing är det så att jag uppskattar Vansinnesvisor,
Farsotstider och De ödeslösa. Resten är inte för mig. Jag tycker
att Kamp på nya plattan är ganska värdelös. Titelspåret är
överlägset bäst. De andra låtarna är mellan bra till riktigt
bra. Så tycker jag.
Tribulation
från Arvika gjorde en kovändning med sitt andra album. Det som var
gammeldöds på första är här progressiv post black metal, på ett
ungefär. Till en början är plattan väldigt bra, men den är för
långdragen och mot slutet orkar jag inte längre, när låtarna
närmar sig 10-minutersstrecken och inget händer. Det blir för
mycket, till slut. Den lilla instrumentala låten i början av skivan
är alldeles bedårande, faktiskt. Mer sånt!
Watain
har alltid gjort en musik som är så snäll och gullig att jag inte
får ihop det med attityden. Nya plattan inget undantag. Det är för
det mesta hård heavy metal med skriksång. På sina ställen är det
tillochmed rensång, vilket är intressant och inte så illa. Jag
tror bara det finns en tre, fyra stycken låtar på hela skivan som
verkligen låter black metal. Och det behöver ju inte vara nåt
dåligt.
Witherscape
är Dan Swanös efterlängtade återkomst till hård musik. Det är
snyggt, kompetent, bra men det lämnar mig ändå lite kall. Han
försöker låta för tuff när han ska till att skönsjunga, vilket
passar ganska illa. Dödssången är fortfarande en av Sveriges
vassaste. Musiken låter väl en del som Moontower, uppdaterat med
några stänk Nightingale. Andra spåret, Astrid Falls, är den bästa
dödsballaden på länge. Dead for a day är till stora delar
Nightingale, med en rejäl metal-refräng. Ganska mysigt och lite
hittigt. Jag hade nog bara helt enkelt hoppats på mer. En proggig
skiva, för det är det ändå, på strax över 40 minuter känns
fattigt. Jag gläder mig ändå åt den här skivan och hoppas på
mer från samma håll.
Vreid
gör bra norsk hårdrock med vässång. Bra så.
Det
börjar närma sig slutet. Jag lovar att det inte finns mer än en
handfull skivor att gå igenom kvar. Sen slipper ni mig för ett bra
tag framöver. Gokväll!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar