torsdag 23 januari 2014

Årsbästa på riktigt - del 5

Nedräkningen börjar. De kommande fem plattorna är min riktiga årsbästalista. På femte plats...


varför inte lite fransk Hardcore? Eller progressiv death metal, det kanske är en mer rättvis benämning. Fast näe, progressivt är det. Men death metal? Progressiv metal, med death-influenser och lite hardcore-influenser. Det får duga som beskrivning. Jag föll pladask när Hacride släppte sitt album Lazarus 2009. Trots att jag bara älskar en låt på den skivan. Ett monster vid namn To walk among them. Först ut på skivan är den, och en hel kvart lång. Vansinnigt att börja en skiva så, med den bästa, längsta låten i karriären. Det gör ju att alla efterföljande låtar känns som besvikelser.

Som ni säkert har luskat ut vid det här laget så gillar jag progressiv musik. Långa, vindlande låtar, inte helt uppenbara strukturer och uppbyggnader osv. Nu när jag funderar på varför det är så, så kom jag fram till det enkla svaret att det alltid har varit så. Jag lyssnade mycket på E.L.O. I min ungdom, eftersom det var ett av farsans favoritband. De gjorde för det mesta ganska raka låtar, men med många olika instrument och stämsång. När jag kom in på metal, så var plattorna ...And justice for all och Rust in peace tidiga favoriter. När jag sedan upptäckte death metal fann jag snabbt nya favoriter i Clandestine, Chaos AD och de tidiga plattorna med At the gates. Alla dessa är ganska progressiva plattor, på ett eller annat sätt. Jag var (och är) en av få som inte tycker att Slaughter of the soul är det bästa At the gates släppt, With fear I kiss the burning darkness passar mig mycket bättre. Så kort sagt kan man säga att jag alltid har gillat progressiv musik, det är bara det att jag inte brytt mig om att kategorisera det på det sättet tidigare.

Introversion är första låten på skivan. Här finns egentligen allt som To walk among them har, men komprimerat. En av de bästa låtarna på skivan.

Strive to ever more är andra låten. Här är det lite avigare och stötigare. I ärlighetens namn så är jag inte särskilt förtjust i versen. Men refrängen är bra. Och övrigt.

Synesthesia är ett instrumentalt spår med doomiga gitarrer. Riktigt fett och tungt.


Overcome är en höjdpunkt. Det låter lite som något Gojira skulle ha kunnat knåpa ihop, i alla fall fram tills dess att refrängen sätter in. Här lämnar man Gojira i bakvattnet direkt. Hacride har ytterliga dimensioner i sin musik, helt enkelt. Det är fett, tight, progressivt men viktigast av allt så är det en jävla känsla i låten.

Edification of the fall är näst på tur. Den bjuder på mer av det goda. Framåt slutet mynnar låten ut i ett parti som påminner en hel del om Opeth. Inte mig emot.

To numb the pain är nästa instrumentala stycke. Mer atmosfäriskt än det förra, och en försmak om i vilken riktning den sista delen av plattan kommer att ta.


Ghosts of the modern world är nämligen stämningsfull, efter det inledande partiet. De sista tre minuterna av låten är en av plattans riktiga höjdpunkter.


Skivan avslutas med den lite mer tillbakalutade Requiem for a lullaby. Så här snälla har jag aldrig hört Hacride förut. Här har musiken fått stå tillbaka lite, och sångaren får chansen att glänsa. Man anar ändå hur svårt de har att hålla sig på mattan, de första minuterna fullkomligt vibrerar med återhållen energi. Men istället för att braka igång på sedvanligt manér så suger de länge, länge på karamellen innan de förlöser låten med ett underbart gitarrsolo framåt 5:40. En av många höjdpunkter på en väldigt bra platta, som sin ringa spellängd till trots innehåller väldigt många godsaker.



På fjärde plats, kommer lite oväntat Queens of the stone age med sitt genombra album ...Like clockwork. Egentligen är inte det här min grej, och jag är väldigt selektiv när det gäller QOTSA, men här har de gjort ett album som jag gillar förbehållslöst. Inte sedan den stora kommersiella framgången Songs for the deaf år 2002 har jag gillat dem så mycket. Jag tänker inte gå igenom den här plattan på samma sätt som jag gjorde med Hacride, av det enkla skälet att alla känner till QOTSA. Det finns inte något för mig att tillägga förutom vilka av låtarna på skivan jag gillar bäst. Och här kommer de.



I sat by the ocean
If I had a tail
My god is the sun
den Bowie-doftande Kalopsia
den dramatiska I appear missing
och det finstämda avslutande titelspåret smäller alla högt i min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar