fredag 24 januari 2014

Nästan framme nu - del 6

Teknikens gudar smilar brett mot mig. Det här var ett kraftfullt och tilltaget inlägg nyss. Nåja. Men så släckte jag ljuset på toaletten, vilket störde ut mitt externa ljudkort, vilket i sig orsakade en blåskärm. Hur det hela egentligen funkar ligger bortom min förmåga att förklara, små osynliga gnomer i luften? Så det här blir ett förkortat inlägg. Till årsbästalistan, plats tre och två!


På tredje plats, en oväntad och glädjande vändning, Steven Wilson med The raven that refused to sing (and other stories). Bandet som gjorde honom känd, Porcupine tree, har lagts på is tills vidare, men jag hoppas på en fortsättning. Mellan 1996 och 2007 släppte de så många bra låtar att jag knappt tror det är sant. En enastående låtskatt för nyproggaren! Med 2009 års The incident tappade de formen, och förutom några undantag är skivan inte alls särskilt bra. Hans samarbete Storm Corrosion med Mikael Åkerfelt från Opeth är vedervärdigt, och hans tidigare soloverk är alldeles för navelskådande för min smak. Men här har han omgett sig med nya samarbetspartners och verkar ha hittat väldigt rätt. Skivan är som ett musikaliskt smörgåsbord, här finns lite av allt. Då den bara är 6 låtar lång, kan varje titel redas ut en aning:

Inledande Luminol är en 12 minuter lång spattig och spretig historia. Här finns för mycket av allt, hela tiden. Det är dock underhållande.

Nästa låt står i stor kontrast till den första. Den är lugn, finstämd och mjuk. Steven Wilson är ärligt talat inte världens bäste sångare, men till den här sortens musik kommer hans röst tillrätta tillfullo! Tillrätta tillfullo alltså. Jag gillar inte att slänga mig med adjektiv som ”magiskt” eller ”fantastiskt” när det kommer till musik, eller egentligen inte alls, men jag har svårt att hitta en bättre passande beskrivning än just ”fantastiskt” när det gäller solot. Strålande räcker liksom inte riktigt till.

The holy drinker är återigen ett väldigt progressivt spår. Avslutningen på låten är inte att leka med, stenhård, svintung och riktigt bra!

The pin drop är väl kanske den svagaste låten på skivan. Bland alla andra urladdningar känns den en smula tam. Med det sagt är det en väldigt bra låt.

The watchmaker är Steven Wilson i hans mest introspektiva form. Låten byter dock skepnad ett par gånger framåt slutet, och blir en väldigt trevlig resa.


Avslutande titelspåret är den mest melankoliska låten på skivan. Det är sprött och vackert och en given höjdpunkt.



Klippet här ovan är trailern till min andra plats på årsbästalistan. Det är underhållning. The Monolith Deathcult har hoppat i galen tunna med sitt jävligt coola album Tetragrammaton. Hela albumet är hopp från galen tunna till galen tunna. Materialet håller inte hela vägen alla gånger, och personligen tycker jag att föregångaren Trivmvirate är starkare, men den här plattan är ändå helt urflippad. Man vet helt enkelt inte vad som ska komma. Som den music lover som man är (!) så är det lätt att förtjusas av det här. Uppfinningsrikedomen, de tvära kasten, den totala oräddhet som verkar råda. Att de verkar vara riktigt sköna snubbar gör det förstås ännu så mycket bättre. Se bara trailern ovan.

God among insects, den första låten, känns som Deus ex machina del två, alltså första låten på förra skivan. Instucket lite här och var är citat från Transformers. De har visst fått tag i killen som gjorde rösten till Optimus Prime att berätta på skivan, han dyker upp lite här och där. Så här är man van att bandet låter, det är fett, bombastiskt, brutalt och operalt (att operalt kanske inte är ett ord skiter jag i. TMDC hade inte brytt sig om sådana detaljer, så varför ska jag göra det när jag hyllar plattan? Jag tror ändå ni fattar vad jag menar med uttrycket operalt).

Andra låten, Human wave attack, är full av arabiska influenser, marscherande trummor och Samuel L. Jackson. Ibland kanske det är mer skruvat och kul än bra, men man har inte tråkigt en sekund till den här skivan.

Drugs, Thugs & Machetes handlar om folkmordet i Rwanda och innehåller bitar av Martin Luther Kings tal ”I have a dream”.


Todesnacht von Stammheim handlar om RAF och självmorden som ägde rum 18 oktober 1977. Likt Kindertodeslied från föregående platta är det en hätsk tysk militärmarsch med en stor skopa Rammstein.

S.A.D.M. Står väl för Supreme Avant garde Death Metal och är väl en sorts programförklaring från bandet. Eller en utmaning. De har utmanat folk att hitta stölder i låten, tydligen har de snott friskt från alla hålla och kanter för att få ihop den. Vilket gör det till en perfekt programförklaring. Vi spelar den häftigaste dödsmetallen, bara för att vi snor av dom bästa och gör roliga grejer emellanåt, ungefär. Jag gillar't!

Qasr Al-Nihaya är namnet på tortyrfängelset som användes under Husseins regim i Irak.

Sista låten låter jag sångaren i bandet orda lite om: ”Aslimu!!! – All slain those who brought down our highly respected symbols to the lower status of the barren earth” is the oldest song on the album. “Aslimu!!! – All slain those who brought down our highly respected symbols to the lower status of the barren earth” is about the Muslim Brotherhood in Egypt and their unsavoury influence on the “spring” in the Arabic world. “Aslimu!” means “Submit!” in Arabic. The song “Aslimu!!! – All slain those who brought down our highly respected symbols to the lower status of the barren earth” was born after we thought “Aslimu!” could use some convoluted sentence you often find in religious texts, so “Aslimu!!! – All slain those who brought down our highly respected symbols to the lower status of the barren earth” was born. That’s the story behind the title of “Aslimu!!! – All slain those who brought down our highly respected symbols to the lower status of the barren earth”.

Det här innebär att det bara finns en skiva kvar att orda om för mig. Ska passa in med att jag har glömt av några släpp också, men jag tänker inte bry mig om den detaljen. Det här blev alltför långrandigt ändå. :)


Som sagt, avslutning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar