torsdag 15 april 2010

Gammal feminism

I gamla testamentet beskrivs tio plågor som skickas på Egypten. Dessa plågor kan med största säkerhet sammankopplas med det fruktansvärda vulkanutbrott som förstörde den grekiska ön Thera (resterna heter nu Santorini) på 1600-talet f.kr. Kanske var detta vulkanutbrott den största katastrofen som har inträffat i människans historia. Fler människor har dött vid andra naturkatastrofer, och digerdöden dödade fler människor än man kan förstå, men dessa förskräckliga händelser faller kort på ett sätt: de utrotade inte världens enda matriarki.

Att den minoiska kulturen var en matriarki, mig veterligen den enda i sitt slag, är förstås inte helt säkert, det var ändå väldigt länge sedan den existerade. Mycket tyder ändå på detta. Mycket tyder även på att denna kultur är den Platon omtalade när han beskrev Atlantis, det sjunkna paradiset.

Minoerna hade ingen armé, inga vapen. De hade rinnande vatten inomhus, välordnade städer och en rik kultur. Männen dyrkade det kvinnliga och kvinnliga gudomar. De handlade friskt med Egypter och andra tidiga grekiska kulturer, deras arkitektur och konst var långt före sin tid.

Säkerligen var dessa människor inga helgon, bland annat spekuleras det om kannibalism och människooffer, men en sak är säker: hade denna katastrof inte ägt rum hade vår historia med största sannolikhet sett annorlunda ut! Hade den Minoiska kulturen fått fortsätta blomstra hade nog dagens samhälle varit markant annorlunda. Så mycket före sin tid var dessa människor.

Vi kunde ha landat på månen på 1000-talet e.kr. Vikingarna kunde konsultera sin GPS om de seglade vilse. Månen och Mars hade säkerligen varit kolonier nu. Kall fusion hade säkert mästrats och löst energiproblemen. Tanken är rolig att leka med.

Om gud ordnade denna katastrof bara för att Mose skulle kunna leda sitt folk ut ur Egypten och in i Kanaans land, då är det den största missgärning som någonsin skett i mänsklig historia!

5 kommentarer:

  1. Intressant hypotes, var kommer den ifrån? Problemet är väl annars att vi saknar närmare information av minoerna, eteo-kretensarna, eller vad de nu kallas nu för tiden. Såvitt jag förstår vågar ingen numera dra några historiska slutsatser ur Linear-A-källor (man har till och med backat på de tentativa slutsatser som gjordes under andra halvan av 1900-talet).

    Jag var i Faistos, Chania och Knossos för första gången häromåret och fynden som gjorts där är verkligen imponerande för en lekman som jag. Däremot vet jag inte om jag skulle dra några slutsatser ur det faktum att inga krigsmotiv står att finna i eteo-kretensisk konst (det gäller ju även flera kulturer som bevisligen haft koloniala ambitioner). De mellersta och nya egypterrikena hade också sina katastrofer. Men - intressant hypotes, som sagt.

    Jag läste en gång en antropolog som påstod att det generellt fanns omvända samband mellan patriarkat och manlig gudomsdyrkan, alltså att gudinnekult ofta fungerade som komplementärperspektiv till strikta manliga samhällshierarkier. Minns nu inte antropologens namn, ska kolla upp det.

    SvaraRadera
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_R._Pellegrino#Unearthing_Atlantis:_An_Archaeological_Odyssey

    Därifrån kommer lejonparten av resonemanget. En intressant bok, trots den lite fåniga titeln.

    Knossos besökte jag som 10-åring, men bilderna sitter kvar. Trots att det var 40 grader varmt i skuggan.

    Slutsatserna grundas inte på omtvistade texttolkningar, utan på arkeologiska fynd. Eller snarare på vad man inte funnit.

    Att beskriva just denna kultur som "komplementär" tycker jag känns felaktigt, då den är unik. Inget komplement fanns. Antar att denne antropolog var man och dessutom inte purung? I andra fall känns det ganska naturligt då patriarkier alltid varit standarden.

    SvaraRadera
  3. Det han menade var komplementär inom separata civilisationer - alltså exempelvis att det mansdominerade på det världsliga planet kompletterades med kvinnokult på det andliga inom en avgränsad kultur (men att detta mönster var gemensamt för många kulturer). Hans resonemang försvagas naturligtvis av att man i ikonografiska framställningar sällan kan avgöra om man sökt avbilda historiska eller mytologiska händelser.

    Jag antar att en mykonosforskare skulle hävda att denna kultur var unik och alla andra likartade och att detsamma gäller forskare specialiserade på minoicum. ;-)

    SvaraRadera
  4. Aha, då fattade jag inte vad du skrev, helt enkelt. Inte för att klaga, jag gillar att få mothugg på inlägg, men ibland är ditt skrivspråk lite luddigt. Eller annars är jag för dålig på svenska, helt enkelt...

    Visst kan det ha varit så, det är svårt att säga. Och man ser ju inte många forskare som hävdar att civilisationen just de studerar var alldaglig och mundan ;)

    SvaraRadera
  5. Ursäkta om jag var oklar, ska försöka vara tydligare i fortsättningen.

    SvaraRadera