Bäst är att smida
medans järnet är varmt. Metal in the niiiight! Dags för del två
på min årsbästalista. Tanken är att dra ner på tempot en smula.
Skivorna blir bättre ju längre in i texten jag kommer, vilket
brukar innebära att uppspeltheten ökar. Ökad uppspelthet innebär
textutläggning. Ökat alkoholintag innebär ökad raljering and what
not. Men framåt må det bära.
12. Steven Wilson –
Hand. Cannot. Erase. Är i ärlighetens namn en liten besvikelse. För
att föregångaren The raven that refused to sing (and other stories)
är så förbaskat bra. Jag uppskattar att den här mannen vägrar
göra samma skiva två gånger i rad. Så jag kan ta att jag inte
gillar den här lika mycket som föregångaren. Så länge som Steven
Wilson regelbundet ger ut musik är jag nöjd, det finns alltid
höjdpunkter. Titelspåret är en sån. Vansinnigt snygg gitarr
bjudes. Perfect life är en annan udda sak som skänker glädje.
Videospåret Routine smäller inte lika högt. Efter det proggas det
på så det står härliga till. Eller? Det är inte oävet, men jag
vill ha sång på min musik tack. Inledningen på Ancestral är det
bästa han har gjort på ett antal år, enligt mig. Inte ofta önskar
jag kortare låtar av herr Wilson, men i det här fallet är det
tyvärr verkligen så. En remix på den här i julklapp, käre
Steven? Behåll de första femåenhalv minuterna som de är, men gör
om resten. Och korta ner. Success! Skivan avslutas sen med den helt
genombra Happy returns, där det finns en inte helt subtil nick till
Porcupine trees örhänge Trains. Bra där. Mer sånt! Då skivan
inte finns på Spotify så är jag lite ställd här. Jag petar in en
kort sekvens på en av skivans absoluta höjdpunkter. Ett parti från
Ancestral.
På plats 11, svenska
Shining med IX - Everyone, everything, everywhere, ends. Ett band jag
har en kluven relation till, minst sagt. Om det verkligen är
Kvarforth som skriver musiken så förtjänar grabben en rejäl
eloge. Ofta får jag känslan att han har omgivit sig av verkligt
skickliga låtskrivare och musiker, för att sedan få möjligheten
att punktera det så gott det går med sina tonårsångestattacker i
mikrofonen. Som vanligt med Shining så är det musiken snarare än
”sång” och text som hamnar i fokus. Har det omvända varit
fallet hade skivan inte tagit sig in på topp 100 i år. Från det
inledande introt Den påtvingade tvåsamheten till avslutningen på
Besök från I(h)onom vankas knappt ett svagt ögonblick över huvud
taget. Det är verkligen genombra hela vägen. Såg dom live på
Wacken i somras, en av höjdpunkterna där. Musikmässigt är det
verkligen i toppklass hela vägen, även live. Sen blev sångaren sur
på ena gitarristen och de kortade av spelningen och gick av. Snopet.
Undrar om det är en del av imagen, eller om Kvarforth verkligen är
helt dysfunktionell. Gör man en så genombra platta som den här så
är det en rimlig fråga. Jag lade faktiskt till hela plattan i
listan. Låtarna är olika varandra och bra allihop.
Innan ögonen står i
kors så tänkte jag avhandla en sista skiva för kvällen. På plats
10 kommer Killing Joke med Pylon. Va? Jo ni läste rätt. Jag är
kär. Jag vet inte hur det gick till, men det smög sig på mig. Jag
har ägnat mig en smula åt deras plattor sen ungefär fem år
tillbaka, men den här fick rulla på obehindrat ett varv medans jag
jobbade. En vecka senare var det dags igen. Sen några dagar senare.
Nu senaste två månaderna har den gått flera gånger i veckan. Det
är, i alla fall för mig, riktigt fräscht det här. Bra med energi.
Gubbigt? Knappast! Segdraget? Ja faktiskt emellanåt. Men annars
finns allt där. Energin och pulsen och de riktigt starka låtarna.
Här gör jag som förut och väljer ut några av de spår jag gillar
bäst. Och tro mig, de här fyra låtarna gillar jag verkligen
riktigt skarpt! En av årets stora överraskningar för undertecknad.
Skratta åt mig om ni vill, det skiter jag blankt i!
På plats 9 hamnar Der
Weg einer Freiheit med skivan Stellar. Jag får väl tacka Kamongot
för tipset här. Tack! De första gångerna jag lyssnade var jag väl
inte så uppspelt. Tyckte att det lät väl mycket som deras landsmän
Agrypnie, fast inte lika vasst. Sedan dess har jag omvärderat en
del. Vassheten är det inget fel på. Det finns givna paralleller
till Agrypnie, men det är absolut inget rip of. Förutom låten
Verbund, som låter som modern Marduk (bläk) så är det här
förvånansvärt välgjort mangel. De tar tid på sig att utforska
sina låtar. En nackdel är att man blir ganska mätt på en
genomlyssning och inte genast vill ha mer. En fördel är att man
blir tillfredsställd och inte känner sig snuvad på konfekten. En
ny bekantskap, och en riktigt angenäm sådan.
På plats 8, ännu en
liten skräll. Cradle of filth med albumet Hammer of the witches.
Bandet så många älskar att hata, och jag hatar att älska. Jag har
varit med dom sen första början egentligen. Jag köpte Death ...is
just the beginning III 1994. När man var 15 och hade sitt
studiebidrag så var samlingsskivor rätt väg att gå. Här
upptäckte jag många band. Många har jag sedan dess glömt bort,
men inte CoF. Låten var To eve the art, lite rumphugget. När jag
kom över debuten hette den To eve the art of witchcraft, vilket
faktiskt ändå betyder nåt. Debuten är fantastisk än idag.
Uppfinna en genre och samtidigt göra ett mästerverk. På
debutplattan? Få förunnat. Ganska snart märkte jag att det inte
var helt okomplicerat att gilla CoF. När jag vann metalbowlingen
någonstans runt millennieskiftet var förstapris ett presentkort på
en av Linköpings skivaffärer. Arrangören Dman frågade vad jag
skulle köpa. Jag svarade Midian, CoF's senaste album. Inte populärt,
inte alls, nej nej. Fram till och med Midian är CoF väldigt bra.
Därefter... ojoj. Det finns enstaka bra låtar på alla deras
skivor, med möjligt undantag för den väldigt ruttna Thornography
från 2006. 2008 innebar en nytändning och Darkly, Darkly, Venus
Aversa från 2010 är faktiskt riktigt bra. Sen har det varit
nattsvart. 2012 års The Manticore and other horrors är helt
värdelös. Därför är Hammer of the witches en stor överraskning.
Inte en dålig låt så långt ögat når. Två av låtarna är bland
de bästa bandet någonsin gjort. Och då har de, enligt mig, gjort
ganska många jävligt bra låtar. Jag stör mig knappt ens på
sångarens ”jag-är-en-livrädd-liten-flicka-skrik”. De två
låtarna jag lägger med på listan får säga allt. Resten låter
samma lika, om man kan säga så om ett så pass innovativt band som
CoF. Och för protokollet så är jag inte ensam om att hylla nya
plattan. Min bibel, Encyclopaedia Metallum, tillåter gästrecensioner
av skivor. Här kollar man upp om man är ute och cyklar i sina
omdömen. Inte sedan 1996 har CoF fått så höga betyg för en
skiva. Det är 19 år det. Visserligen gillar folk att spy sin galla
över CoF, så de siffrorna tar man gärna med en nypa salt. Men
ändå...
På plats 7 stoppar jag
in Soilwork och deras The ride majestic. Ännu ett band jag följt
sedan starten. Ett band som även de släppt rätt kassa skivor.
Sedan The panic broadcast har de dock gjort det mesta rätt. Vad är
nytt på nya då? Enligt mig har sångaren hittat formen. Björn har
aldrig låtit bättre förut. Jämför man musiken de gör nu, med
den de framförde för tio år sen, så är det återigen mer
intrikata låtbyggen. Mer thrash, men samtidigt mer melodiöst. Mer
av allt, egentligen. Och nu, till den som kläckte frasen ”less is
more”... Go home, you're drunk. More is more, less is less. Hur
svårt kan det vara att få in i den trånga lilla skallen? Åter
till skivan så är titelspåret kalas, Death in general en
allsångsdänga, The Phantom det ondaste bandet har skrivit, Whirl of
pain en riktigt effektiv dänga, All along echoing paths har så
många lager att man inte vet vart man ska rikta öronen och Father
and son, watching the world go down en av bandets bästa
skivavslutare någonsin. De kommer nog aldrig toppa Song of the
damned. Men vad gör det. Framåt är enda vägen att gå, något som
Soilwork numera visar med varje nytt släpp.
Det här blir sista
posten för detta inlägg. En ny upptäckt för mig. De väntar på
att även du ska upptäcka dem. På plats 6, Norrköpings stoltheter
Year of the goat. Albumet The unspeakable. Ockult rock. Om man då
tar fram luppen så är ju grannstadens Ghost en given jämförelse.
De satte jag på plats 16 och YotG på plats 6. Vad är skillnaden?
Uttrycket. Livlösheten i Ghosts sång vägs upp av lidelsefullt
uttryck. Melodierna framförs i form av the mighty riff, inte
pianoklink. Det är de små detaljerna som gör det för mig. Här
saknas hits som tex He is, men å andra sidan finns klart mer att
suga på i YotGs musik. Det tar lite tid att smälta och greppa. Det
sitter inte omedelbart, vilket givetvis ökar livslängden. Om jag
lyssnat på Meliora tio gånger, så har denna plattan underhållit
mig minst dubbelt så många gånger. Öppningen All he has read är
en av årets låtar, trots sin oerhörda längd. Jag är helt tänd
på The Emma. Vilka melodier! Hela vägen fram till avslutande The
riders of vultures finns små saker att upptäcka och gilla. Det är
bare té å gå lyss, gott folk!
God juldag på er! Jag återkommer så snart jag hinner med avslutningen av årsbästalistan. Spellistan är givetvis uppdaterad med låtarna avhandlade här. Ni hittar länken i första inlägget.
God juldag på er! Jag återkommer så snart jag hinner med avslutningen av årsbästalistan. Spellistan är givetvis uppdaterad med låtarna avhandlade här. Ni hittar länken i första inlägget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar