Grekland
Septicflesh
När en av höjdpunkterna på skivan
låter lånad från min favoritfilm Alien, då är det svårt att
inte spela upp sig. Då menar jag inte att det är hämtat från
Jerry Goldsteins alltför gulliga och svepande soundtrack, utan när
han faktiskt inser att det ska vara en skrämmande film. När hornen
används. Så låter det. På låten Enemy of truth i alla fall. I
övrigt är skivan som bäst när den låter otäckt. Den klassiskt
skolade Christos Antoniou lyckas, för varje släpp, få till en
bättre och bättre balans mellan orkestern och metallen. Min farhåga
är att det till slut ska bli så sömlöst att det blir tråkigt.
Men inte så länge de fortsätter att producera obehagligt mörk och
bombastisk metall, det är nog ingen risk att jag tröttnar i första
taget. Eftersom det här är den enda grekiska skivan jag
uppmärksammat i år, så kanske jag tillåts lägga ut texten lite?
Svajig. Så kan man nog beskriva
bandets karriär, utan större omsvep. Från att ha visat sitt första
livstecken med den briljanta låten Return to Carthage 1994 så
tyckte jag inte att de gjorde något vettigt förrän 1998. På A
fallen temple är det, förutom bandets örhänge The eldest
cosmonaut nyinspelningarna av 1992 års EP som smäller bäst.
Konstigt. 1999 tog man ett rejält kliv mot dark wave/goth metal med
Revolution DNA. Reaktionen mot detta blev den asbra Sumerian Demons
från 2003. En bättre symfonisk death metal-skiva står knappt att
finna. Alls. Från ljudbilden till kompositionerna är den nästan
klockren. Här tände de snett, lade ner Septic Flesh och startade
det genomusla Chaostar. Egentligen gjorde de det strax efter 1999, om
Hatpastorn av någon anledning skulle läsa denna text får han
ytterligare lite vatten på sin kvarn. Om han läser detta; jag
tycker att World ov Worms med Zyklon är en riktigt bra skiva. Så.
Puh! En sten har fallit från mitt bröst. Annars är det lite
intressant att Matrix-viruset spred sig hela vägen till Hellas.
Chaostar är i alla fall omåttligt dåliga, det lilla jag har hört.
Jag vill inte utsätta mig för mer, så jag håller mig borta. Jag
gissar att folk trodde att sagan om Septic flesh var all. Och kanske
kan man säga att det var så. Men en ny saga påbörjades. Man skrev
ihop bandnamnet till Septicflesh och släppte återkomsten Communion
2008. Sällan har en så hoppingivande nytändning skådats.
Uppföljaren The great mass från 2011 var ännu bättre, och deras
bästa hittills tror jag. För egen del känns 2014 års Titan och
2017 års Codex Omega som ungefär samma skiva som The great mass,
men visst hör jag att bandet äntligen hittat rätt och nu enbart
ägnar sig åt att finslipa sin formel.
Låten? The portrait of a headless man
är en av de vassaste på skivan. Med en välgjord och häftig steam
punk-video så är det bara att tacka och ta emot!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar