tisdag 6 februari 2018

Årsbästalistan 2017, del 9

Norge


Ja vi elsker dette landet, trots att Satyricon suger hårt nuförtiden. Det är lika bra att få det ur världen; gillar du Satyricons senaste släpp har vi inget att prata om. Jo förresten, vi kan prata om deras kvaliteter fram till och med att Jonas Åkerlund gjorde en video till dem och de blev heta. Vad som hände sen torde vara en skamfläck för Norge. Det är mitt betyg på Satyricons senaste alster. Det finns som tur är annat att gotta sig åt. Satyricon var bra innan millennieskiftet. Varför jag fortsätter försöka tycka om deras nya släpp måste bekräfta någon sorts diagnos inom mig. Mellofestivalen eller Satyricons nya? Båda ger mig ungefär samma njutning.



Enslaved gjorde en ganska otråkig skiva. Deras skivor är ju i allmänhet ganska tråkiga. Bäst är Sacred Horse, den hamnar lätt på en best of-platta med bandet. Sämst är covern på Röyksops What else is there. Här skruvar jag på mig. Vem kom på att den skulle göra sig i metallkostym och grisskrik? En synnerligen dålig idé!


Helheim har jag aldrig brytt mig om. Ett par låtar på skivan Landvargar (eller vad den nu heter) får mig att börja fundera på att kolla upp bakkatalogen. Baklenges mot intet till exempel. Mycket bra jobbat!




Leprous har nog hittat hem. De söker sig allt längre vidare från var de startade sin karriär. Då gjorde de långa låtar med skriksång. Nu gör de allt mer poppiga låtar och sångaren låter alltjämt mer bekväm ihop med musiken. De verkar ha varit på toaletten och äntligen släppt ur sig sin skitnödiga ambition att öka verkshöjden på sina skivor genom att köra låtarna ett varv genom proggfiltret. Skivan är uppfriskande rak, samtidigt som den växer på en. Deras bästa hittills? Utan tvekan, tycker jag!



Whoredom rife spelar ganska typisk norsk black metal som den var. När de är vassa nog så njuter jag för fulla muggar, men här på första fullängdaren så händer det bara på ett par tre låtar. Resten är för anonymt och ospännande för min del. Lovande är det, jag gissar på en bättre uppföljare om de håller stilen!



Fleshmeadow
Teknisk norsk death/black metal typ nånstans mellan Keep of Kalessin och svenska Diabolical. Det här är en knepig genre att gilla. Endast undantagsfall gör jag det. Av 10 band i genren är 9 rent outhärdliga. Endast när de har fingertoppskänslan funkar de, men då blir de å andra sidan helt oemotståndliga. Med ett bandnamn som Fleshmeadow har man ju direkt bakhalt, så det vill ju till att visa sig på styva linan direkt för att undvika att lyssnaren trycker på nästa. Första låten på skivan är långt ifrån den bästa, tur kanske att det var den andra jag hörde först och fastnade för. Det man hittar här då: en ettrig gitarrist som har svårt att hålla fingrarna undan. En trummis som tävlar i VM angående flest trumslag per låt. En skrikhals till sångare som, även om han inte är huvudpoängen i musiken, tar lite lagom plats sådär. Men kanske framför allt, bra låtar. Låtarna är så pass distinkta att jag håller intresset uppe plattan igenom, varv efter varv. Närmaste parallellen får nog ändå bli Diabolicals minutiöst polerade Neogenesis från 2013. Umbra är inte lika polerad, men det märks att såväl arrangemang som framförande inte hafsats igenom. Jämfört med Diabolicals musik saknas här de episka inslagen. Vi bjuds gitarrer, bas, trummor och sång. Synthen kommer in och förstärker, mycket effektivt emellanåt, men den överanvänds definitivt inte. Låtar som Doomspawn och mellanspelet Omnipresence känns en aning överflödiga, annars är det väldigt trimmat och nätt. Så egentligen bara bra låtar, inget onödigt tjafs och lång livslängd. Högt betyg utdelas! En av årets bästa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar